گفتگوی با جناب آقای دکتر زرهانی قائم مقام دانشکده

جناب آقای دکتر زرهانی

سوال اول : شما شخصیتی هستید که در این سال ها مسئولیت های مختلفی از جمله نمایندگی مجلس ، معاونت وزیر آموزش و پروزش ، و ریاست دانشگاه سما را داشته اید ، حال بعد از این همه مسئولیت هدف خود را از پذیرش مسئولیت قائم مقامی دانشکده اصول الدین بیان بفرمایید

بسم الله الرحمن الرحیم هدف بنده کمک به حضرت آیت الله اراکی در جهت تحقق منویات علامه عسگری است دانشکده اصول الدین یک نهاد علمی پژوهشی کارآمد و در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مسئول پرورش استعدادهای نسل جوان است کمک بنده تبعا در مسیر تحقق اهداف دانشکده است انشاالله به اتفاق ، ما بتوانیم قدم هایی در جهت رشد و شکوفائی این محیط دینی برداریم

سوال دوم :حضرتعالی در این مدت کوتاه بازدیدهای مختلفی از شعب داشته اید ارزیابی حضرتعالی از فعالیت های شعب چیست ؟

بنده در سال‌هایی که عضو هیئت امنای این دانشکده بودم گاه و بیگاه توفیق بازدید از شعب را داشتم به استثنای شعبه ساوه ، من در دزفول قم تهران با گردش کار مراکز دانشکده اصول دین از نزدیک آشنا شدم فعالیت‌ها در مجموع خوب است اما تلاش هایی در جهت جذب دانشجو اعم از داخلی و خارجی باید انجام بپذیرد ، اطلاع‌رسانی و تبلیغات باید قدرت پیدا کند ، شعب باید با خیرین و نیکوکاران و عالمان و استادان و فارغ التحصیلان ارتباط نزدیکتری برقرار کند شعب باید در کارهای آموزشی و پژوهشی نوآوری داشته باشند،کارنامه دانشکده اصول دین در مجموع مثبت ارزیابی می‌شود، اما راه طی نشده ای در پیش رو  داریم و امیدوار هستیم که در دوره جدید بخشی از این راه را با موفقیت طی شود.

سوال سوم : آینده دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید :

گام اول این است ما بتوانیم انشالله دانشکده را تبدیل به دانشگاه  بکنیم برای همین منظور در معیت آیت‌الله اراکی و معاونین ملاقاتی با جناب آقای دکتر غلامی وزیر محترم علوم داشتیم و قول و قرارهای گذاشته شده و اساسنامه ما در شرف اصلاح است، حیات دانشگاه و استمرار آن منوط به جذب دانشجو است  ، ما اگر بتوانیم با رشته های متنوع و جاذبه های کافی جمع بیشتری از جوانان دانش پژوه را جذب کنیم و در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیلان موفقی داشته باشیم،  افق در پیش روی ما روشن است . کار در دانشگاه مثل کار در کشاورزی است یعنی کاشت ، داشت و برداشت . ما باید خوب سرمایه گذاری کنیم به اصل پژوهش بها بدهیم رساله های فوق لیسانس و دکتری را متناسب با مسائل روز کنیم و بتوانیم انشالله باری از روی جامعه در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری بر داریم و بتوانیم خدمتگزاران خوبی باشیم ، در این صورت است  مردم از ما استقبال خواهند کرد و فرزندان خود را بیشتر به سمت ما سوق خواهند داد و کارنامه ما باعث رضایت مردم خواهد شد و دانشکده آینده درخشان تری خواهد داشت.

همه چیز برمیگردد به تلاش ما و قدرت استادان و مدیران و کارکنان ما ، ما باید قدری با توانمندی بیشتری وارد میدان بشویم و به اندازه‌ای که جامعه نیاز دارد ما درخشش داشته باشیم و در این صورت است که ما می توانیم به آینده امیدوار باشیم البته من به طور طبیعی به آینده امیدوارم. برای تبدیل  وضع موجود به وضع مطلوب به کمک همکارانم تلاش می کنم که انشالله افق بهتری را در پیش رو داشته باشیم، اما کار در دانشگاه یک کار دسته جمعی است و همه باید با هم اراده بکنند تا این نهاد علمی را به شرایط مطلوب تری در بیاورند اگر این اتفاق بیافتد ما می‌توانیم کارنامه خوبی را ارائه کنیم

سوال چهارم : برنامه های آتی خود در باب پژوهش بیان بفرمایید

ما در همه حوزه‌ها برنامه های آینده را تدوین کردیم و به شعب ابلاغ کردیم در حوزه پژوهش اولین اقدام این است که رساله های فوق لیسانس و دکتری متناسب با نیازهای جامعه برخوردار از روش علمی مورد اعتمادی باشد و از تکرار مکررات جلوگیری بشود و دانشگاه در تولید علم نقش اساسی داشته باشد.  دانشگاه های نسل جدید دانشگاه های پژوهش محوری هستند که متناسب با نیاز های جامعه در تولید علم مشارکت دارند از فناوری های نو باید استفاده شود از تجارب جهانی باید استفاده شود هیچ رساله ای سر سری نباید مورد تایید قرار بگیرد اساتید راهنما اساتید مشاور داورها باید نهایت دقت و درایت را به خرج دهند تا خروجی های حوزه پژوهش در دانشگاه متناسب و منطبق بر استانداردهای جهانی و ملی باشد بخش دیگری که باید در این حوزه ایجاد شود مجلات علمی و پژوهشی است که در این باب ما کارنامه کمرنگی داریم باید تلاش کنیم مجوزهای لازم را بگیریم و نشریات قابل توجهی از نظر حیثیت علمی منتشر کنیم. در کارهای دانشجویی هم باید میادین جدیدی را برای تولید علم توسط دانشجویان اعم از مقاله و کارهای علمی دیگری که دانشجویان می توانند در سطوح کارشناسی و ارشد و دکتری تولید بکنند را هموار و حمایت بکنیم

از فضای مجازی و امکاناتی که در حوزه IT و ICT و فناوری اطلاعات وجود دارد باید  استفاده بهینه بکنیم ، این از سیاست‌هایی است که در پیش روی ماست،  در اداره کلاس های درس ما باید یک ارتباط دوجانبه بین استاد و دانشجو به گونه ای ایجاد کنیم که این آموزش ها با محتوای پژوهش و با رویکرد پژوهشی اتفاق بیفتد

یعنی فرق دانشگاه و دبیرستان این است که در دبیرستان معلم آموزش عمومی رادرس می دهد و  دانش آموز یاد می‌گیرد ولی در دانشگاه ضمن اینکه استاد درس می دهد دانشجو تحقیق می‌کند . ما باید دانشجو ها را از همان دوره کارشناسی محقق بار بیاوریم و روش تحقیق را به صورت علمی به آنها یاد بدهیم و آنها را در تولید علم مشارکت بدهیم رساله در حقیقت باید ماحصل کار باشد و نه فقط نقطه آغاز و پایان .کار نقطه آغاز کار ما باید آموزش روش تحقیق و انجام تحقیقات  در دانشکده در دوره کارشناسی باشد و اگر این کارها به این شکل اتفاق بیفتد ما نمی‌گوییم همین الان می‌توانیم و در کوتاه مدت انجام بدهیم این ها در واقع جلوه هایی هستند که در پیش روی ما هستند البته بنده تلاش کردم که یک پیوند مناسب بین  حوزه آموزشی و پژوهشی ایجاد کنم و معاونت آموزش دانشکده هم مثل بنده احساس می کند  معاونت پژوهشی هم هست و پژوهش و آموزش باید با هم تلفیق باشند اینها به صورت ظاهری دو حوزه از هم جدا هستند ولی در باطن اینها یک حوزه هستند و اینها اگر با هم باشد و به صورت مشترک بتوانند کار بکنند می‌شود گفت آینده بهتری در انتظار فعالیت های پژوهشی دانشکده اصول الدین است

جناب آقای دکتر زرهانی از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگذاری می نمایم

دکتر زرهانی : بسیار ممنونم