ورود به پنل کاربری


 

 

 

 

 

 

تحلیل دقیق نماز نیازمند تحقیقات علمی است

به گزارش روابط عمومی دانشکده اصول دین،  ایشان که امروز در همایش ستاد اقامه نماز با موضوع «جایگاه نماز در پرورش و رشد امت الهی» سخن می گفت بیان داشت: مهم ترین هدف الهی، ایجاد امت برپاکننده حکم عادلانه الهی است که البته این امر با اختیار و اراده انسانی به وجود می آید.
وی سپس به آیات مبارکه «رب اجعلنی مقیم الصلوه …» و «… انی جاعلک للناس اماما … » و همچنین عبارات «السلام علینا …» و «السلام علیکم …» توجه داد و گفت: اقامه صلوه یک کار فردی نیست و به بیان دیگر، جامعه، برپاکننده نماز است و رهبر اقامه کننده این نماز هم امام جامعه است.
ایشان نماز را نماد اطاعت الهی خواند و افزود: اقامه نماز به معنای اقامه همه ارزشهای الهی و اعلام اطاعت خدا در تمام شئون زندگی است.
وی تحلیل دقیق نماز را نیازمند رشته های علمی دانست.
آیت الله اراکی با اشاره به آیه مبارکه «قل ان صلاتی و نسکی و …» به اهمیت نیت در نماز توجه داد و خاطر نشان کرد: نیت در نماز به معنای جهت گیری در زندگی است و البته تفاوت جامعه اسلامی با دیگر جوامع این است که جامعه الهی بیدار است و مومنان از غفلت به دور هستند.
وی سپس به آیه «قل انما اعظکم بواحده …» توجه داد و اظهار کرد: قیام در نماز، نشانه آغاز حرکت و در مقابل قعود است.
ایشان سوره حمد را برترین گنجینه عرش الهی و بزرگ ترین ارمغان الهی برای امت محمد (ص) معرفی کرد و افزود: تمام عالم تکوین و تشریع از آغاز تا پایان آفرینش در این سوره جمع است.
وی با یادآوری آیه مبارکه «و لقد آتیناک سبعا من المثانی و القرآن العظیم» گفت: اهمیت سوره حمد تا آنجاست که جامع همه معارف الهی است و خواندن آن به معنای بازخوانی همه معارف الهی است.
آیت الله اراکی به اهمیت سوره قل هو الله در ادامه سوره حمد اشاره کرد و افزود: عالی ترین توحید الهی با کوتاه ترین عبارت ها در این سوره قرار دارد.
ایشان سپس به رکوع و سجود به عنوان دو رفتار اعلام اطاعت و فرمانبرداری در برابر فرمانروا توجه داد و گفت: رکوع نشانه فرمانبری اولیه و سجود به معنای تسلیم محض در برابر خداست.
وی با بازخوانی آیه مبارکه «یا ایها الذین آمنوا آمنوا …» این چنین توضیح داد: دو مرحله ی ایمان، فرمانبری و تسلیم در قرآن داریم که یکی فرمانبری اولیه است که جامعه الهی را شکل می دهد؛ اما در مرحله دوم بر اساس آیاتی مانند «… افعل ما تومر …» به تسلیم محض و ایمان تسلیمی محض توجه می شود.
ایشان تشهد را اعلام تجدید پیمان و عهد با خدا خواند و گفت: سلام نماز با سلام بر سرسلسله قافله سرسپردگان الهی یعنی وجود مقدس حضرت رسول الله (ص) آغاز می شود و سپس با سلام بر جامعه الهی و سلام بر عباد الله الصالحین یعنی معصومین به عنوان الگوهای بشری ادامه می یابد.
وی تصریح کرد: بر این اساس، نماز عملا یک دوره ی تربیتی امت ساز است.

   | ١٤:٢٨ | شنبه ٣ آذر ١٤٠٣ | تعداد نمایش خبر: 137 | شماره خبر: ٣١٤

نسخه چاپی | ارسال به دوست